Tyskland

Kamen 21-27/4 07

Guten Tag! Ich bin zurück! Jaja, i alla fall. Jag är tillbaka efter en underbar vecka i Tyskland. Åter igen deltog jag i elevutbytet mellan skolorna i Ängelholm och Tyskland. Fy vad roligt det var.

Klockan 04.00 lördagen den 21/4 steg jag upp för att bege mig in till Hbg för att åka färjan till Danmark för att sedan ta tåget till Kastrup flygplats. På Knutan väntade resten av gänget som skulle med, Hannelore och Lennart kom såklart sist som vanligt! Haha. En något trött och men ändå pigg skara fortsatte sin resa för att vara framme i Kamen ca 12.00. Där möttes vi av våra tyskar och följde med dem hem.

Helgen: Första dagen blev det utgång till nått sorts discotek.. Det var väl inte något jätteös, men ganska trevligt ändå. Söndagen spenderades med ett besök till en sjö. Det var väldigt mysigt och uppskattat!

Måndag: Är med på första lektionen i skolan (som alltid), besöker borgmästaren, går en runda i Kamen, besöker ett ölbryggeri och dricker den godaste ölen någonsin. Besöker en bar där inte alla kan handla, men vi har roligt ändå. Philip blir packad och berättar allt för mycket om sitt privatliv. Tyskarna introducerar Bananöl..... Nybryggd  bier!

Tisdag: Resa till Dortmund för att besöka ett gammalt fängelse från andra världskriget. Efter detta blir det mat på McDonalds (där jag av misstag råkar få en McFisch!) för att sedan shoppa loss. Endast ett linne blir inhandlat. På kvällen träffas vi i parken. John spräcker kalsingarna och alla skrattar.
                                                                                                                                             SteinWache

Onsdag: Träffar gruvfolket i skolan, tar oss in till staden på egen hand och käkar god pizza resp. Kebab där. Efter måltiden beger vi oss till skolan för att göra sällskap med Herr Kalkhaake till stationen. Därifrån åker vi sedan till den gruva vi ska ner i. Vi får på oss någonting som verkar vara kalsonger + en massa andra kläder som ska göra att vi inte blir så svarta av kolet. Vi åker 1300 m ner i marken där det är 60 grader varmt och får uppleva hur det är att jobba i en gruva. Varmt och smutsigt! Kolkriget 2007 inleds av Philip som slutar med att de flesta av oss (även Lennart) är dränkta i kol. Ingen är dock så skitig som mig som fått mest "stryk". En verklig upplevelse!                                                                             The Dome

Torsdag: Vi åker till Köln för att kolla på Domen. Vi går upp för de oändligt många trappstegen för att sedan komma upp i tornet. Det var högt! Efter detta går vi på restaurang, träffar en otrevlig servitör som endast verkar gilla Sebban. I slutet blir han dock mer trevlig (kanske för att vi ska gå) och glömmer ta betalt för Martins mat. Efter maten blir det dags för shopping. Jag hittar en fin sjuksköterske skjorta, Andrea en jättesnygg klänning + linne, Kaja ett snyggt linne och så även Astrid. Vi tappar dock bort Svenja som vi sedan finner oskadd utanför Domen. På kvällen blir det avskedsmiddag och sedan fest i parken. Bogga springer runt på alla fyra och leker ko medan Dalio sitter och sjunger på bosniska. Jag fryser, vi åker hem vid 01.00 och får hjälpa en gammal gubbe till polisen.
Utsikt från Domen

Fredag:
Vi går en runda i Kamen, blir bjudna på mat av Hannelore och Lennart, sticker hem till tyskarna, packar och åker hem. Jag för övrigt är nära att missa tåget då min tysks pappa inte vill köra förrens mycket senare.. Han anser att Rolling Stones är viktigare än min hemkomst.... Klockan 00.00 är vi åter hemma igen. Oskadda. KOmmer i säng 01.00.

Lördag-Söndag: Stiger upp 05.30 för att sedan åka tåg kl. 06.30 till Hässleholm. Deltar sedan där i en simutbildning hela helgen. Är klar kl 17.00 på söndagen. Blir hämtad av mamma, morfar och Matilda på stationen i Hässleholm för att sedan åka till kusinerna i Örkelljunga. Kvällen slutar 23.00 med en mycket uttröttad Frida.

Tack för mig televerket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0